Bez wątpienia większość współczesnych badań nad nacjonalizmem czerpie dorobek z europejskiej refleksji nad tym zjawiskiem, co widać wyraźnie w częstym przekładaniu pojęć opartych o doświadczenia europejskie (i amerykańskie) na praktyki nacjonalistyczne mające miejsce w innych warunkach społecznych, politycznych i kulturowych. Tak obciążona teoretycznie optyka powoduje, iż nowoczesne działania polityczne określa się jako takie, które powinny być świeckie w swoim charakterze a państwa jako instytucje, które powinny dążyć do odseparowania religii od odpowiednio zdefiniowanej sfery publicznej. Ma to swoje przełożenie na pojęcie „narodu”, które zgodnie z powyższym dyskursem powinno być „świeckie z natury”.
Celem konferencji będzie próba zrewidowania tegoż dyskursu. Jednym z podstawowych zagadnień będzie rozwiązanie problemu stosowania podstawowych pojęć jakimi się posługujemy w analizie poza-europejskich praktyk nacjonalistycznych. Otóż, jak zauważył Talal Asad, już samo pojęcie religii, wypracowane przez europejskich przedstawicieli nauk antropologicznych, jest wynikiem historycznych, społecznych i politycznych procesów, będących efektem rewolucji oświeceniowej. Należy więc zadać pytanie czy skoro odseparowanie religii od władzy, nauki, itp. jest historycznie, kulturowo i politycznie motywowane, czy należy to samo kryterium stosować w analizie nacjonalizmu poza Europą?
Badanie nacjonalizmu często zbiega się z rozważaniem na temat demokracji i jej roli w tworzeniu i podtrzymywaniu tożsamości narodowej. Wbrew dość powszechnym opiniom zachodnio-europejski nacjonalizm nie opierał się na liberalnych działaniach zarówno państw jak i samych społeczności. Anthony W. Marx argumentuje, że sam proces w przypadku Europy Zachodniej (dokładniej Anglii, Francji i Hiszpanii) rozwijał się w czasie napięć i wojen religijnych, przez które zarówno władcy państw jak i poszczególne grupy społeczne dążyły do „homogenizacji” społecznej. Dopiero po stworzeniu pewnych podstaw społecznych i politycznych proces liberalizacji politycznej przyspieszył proces „unaradawiania” w Europie Zachodniej. Powstaje zatem pytanie – czy demokracja w obecnych czasach może stanowić uniwersalne kryterium „dojrzałości” narodowej? Nasuwają się więc i dalsze pytania: czy demokracja powinna mieć z założenia świecki charakter, a nawet czy demokracja jest konieczna do partycypacji w świadomych procesach tworzenia narodu?
Proponujemy więc skupienie się na relacjach pomiędzy religią, demokracją i nacjonalizmem w kontekście poza-europejskich doświadczeń nacjonalistycznych; w jaki sposób praktyka nacjonalistyczna w obrębie powyższych zjawisk społeczno-politycznych jest realizowana w regionach Azji i Afryki Północnej. Interesuje nas także wyżej zakreślona problematyka w perspektywie porównawczej, wykraczającej poza zdefiniowany region.
Zestawy tematów:
1. Powszechność dyskursu nacjonalistycznego a kontekst kulturowy, religijny, społeczny i polityczny;
2. Dyskurs nacjonalistyczny a przestrzeń publiczna;
3. Demokracja i nacjonalistyczne praktyki społeczne, polityczne, kulturowe i religijne;
4. Nacjonalizm a kształtowanie narracji politycznej, społecznej, kulturowej i religijne;
5. Nacjonalizm i kształtowanie autorytetu władzy;
6. Globalizacja praktyk nacjonalistycznych.
Ważne terminy:
I nabór abstraktów – do 05.02.2012 r.
II nabór abstraktów – do 21.04.2012 r.
Koszt konferencji:
W przypadku zgłoszenia udziału w I naborze:
350 zł – pracownicy naukowi;
300 zł – doktoranci i studenci studiów magisterskich;
W przypadku zgłoszenia udziału w II naborze:
400 zł – pracownicy naukowi;
350 zł – doktoranci i studenci studiów magisterskich.
Opłata rejestracyjna pokrywa: udział w konferencji, materiały konferencyjne oraz koszt publikacji zakwalifikowanych artykułów.
Zgłoszenie udziału:
Zgłoszeń należy dokonywać za pomocą formularza aplikacyjnego:
PRZEJDŹ DO FORMULARZA APLIKACYJNEGO
O decyzji przyjęcia zgłoszenia będziemy informować:
– do 12.02.2012 r. w przypadku I naboru;
– do 28.04.2012 r. w przypadku II naboru.
Publikacja:
Publikacja pokonferencyjna jest przewidziana i znajdą się w niej wybrane referaty, tzn. po pierwsze te, których autorzy zechcą w podanym terminie przesłać odpowiednio zredagowany tekst; po drugie te, które przejdą pomyślnie proces recenzyjny.
Artykuły należy złożyć w wersji elektronicznej najpóźniej do 14 dni po zakończeniu konferencji.
Regulamin konferencji „Nacjonalizm, religia i demokracja. Refleksje nad uniwersalnością pojęć i teorii w kontekście badań Azji i Afryki Północnej”:
1. Uczestnikiem konferencji jest każda osoba, która wypełni formularz zgłoszeniowy, uiści opłatę konferencyjną i jej nazwisko zostanie umieszczone na stronie konferencji.
2. Organizatorzy mają prawo dokonywania zmian w programie konferencji bez wcześniejszego uprzedzenia gdy zaistnieją niespodziewane okoliczności wymuszające taką decyzję i nie są zobowiązani do żadnej rekompensaty.
3. Organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za nieobecność na konferencji któregoś z zaproszonych gości i nie są zobowiązani do żadnej rekompensaty.
4. Organizatorzy mają prawo do odwołania konferencji bez wcześniejszego uprzedzenia i są zobowiązani w takim wypadku do zwrotu opłaty konferencyjnej.
5. Uczestnik konferencji przyjmuje do wiadomości, że uczestniczy w niej na własną odpowiedzialność.
6. Uczestnik przyjmuje do wiadomości, że uczestnictwo w konferencji jest równoznaczne z nieodpłatnym udzieleniem zgody na fotografowanie, filmowanie jego osoby oraz rejestrację jego głosu na potrzeby wszelkich reportaży z przebiegu konferencji.
7. Uczestnik przyjmuje do wiadomości przedstawione wyżej punkty regulaminu.
8. Organizatorzy mają prawo do uniemożliwienia uczestnictwa w konferencji jakiejkolwiek osobie, która złamie któryś z punktów regulaminu konferencji lub obowiązujące w prawie polskim przepisy kodeksu cywilnego.
Kontakt:
konferencja@closertoasia.pl
cta@closertoasia.pl
Musisz być zalogowany aby wpisać komentarz.