Tytuł: Nowoczesność, Europa, islam
Redakcja naukowa: Selim Chazbijewicz, Karolina Skarbek, Mariusz Turowski
Recenzje wydawnicze: prof. Marek Dziekan (UŁ), prof. Leszek Koczanowicz (SWPS)
Wydawca: Instytut Studiów nad Islamem
Miejsce wydania: Wrocław
Rok wydania: 2012
Ilość stron: 334
Cena: 34 zł
W skład tomu weszło 16 tekstów autorstwa krajowych badaczy z kilku uczelni, reprezentujących liczne dyscypliny nauk społecznych i humanistycznych. Poszczególne rozdziały uporządkowane są według następujących części: „Islam a dylematy nowoczesności w historii idei”, „Religia a dyskurs i dialektyka dialogu-wykluczenia”, „Społeczne aspekty dialogu islamu z nowoczesnością”, „Religia a polityka”. Uzupełnieniem jest Aneks „Poza Europę, poza wykluczenia? Islam a współczesna historia Afroamerykanów w USA”.
Świat islamu rozwija się, niewiele sobie robiąc z prognoz wysuwanych przez nawet najwybitniejszych zachodnich politologów i socjologów. W związku z tym pojawia się wiele pytań o charakterze podstawowym, a jednym z nich jest pytanie o stosunek islamu do nowoczesności – naszej nowoczesności, należy dodać. Pytań, które w podtekście mają jeszcze inne – nie do końca wypowiedziane: kiedy wreszcie muzułmanie przestaną się od nas różnić? Książka „Nowoczesność, Europa, islam” to kolejna, bardzo ważna próba znalezienia odpowiedzi na te pytania – zarówno te, stawiane wprost, jak i te, które nie zostały do końca wypowiedziane. Charakteryzuje się ona wysokim poziomem merytorycznym i wyraźną, wspólną linią myślową. Z powodzeniem można ją określić jako monografię problemu postawionego w tytule. Autorzy ukazują, jak złożony to problem – islam i współczesność, z jak wielu punktów widzenia można go rozpatrywać: z punktu widzenia religii, polityki, socjologii, politologii, kulturoznawstwa itd. Owa interdyscyplinarność to niezwykle mocna strona pracy.
prof. dr hab. Marek Dziekan, Katedra Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki, Uniwersytet ŁódzkiRelacje z Islamem stały się we współczesnej Europie jedną z najbardziej kluczowych spraw politycznych, społecznych i kulturowych. Zdolność do zaakceptowania społeczności muzułmańskich stała się kamieniem probierczym projektu oświeceniowego i ideałów, które leżą u podstaw nowoczesności. Jest w tym pewien paradoks, bo dowodem na siłę projektu zakładającego sekularyzację, a przynajmniej eliminację religii ze sfery publicznej, jest jego zdolność do stworzenia społeczeństwa, w którym orientacja religijna znajduje swoje miejsce. Nie trzeba chyba specjalnie rozwodzić się nad tym, że zagadnienie to implikuje cały szereg kwestii dotyczących roli religii w sferze publicznej, zdolności do akceptacji odmienności kulturowych aż do problemu fundamentów liberalnej demokracji. Nie jest na pewno łatwo odpowiedzieć na wszystkie te pytania. Książka „Nowoczesność, Europa, islam” oczywiście też nie przynosi jasnej i jednoznacznej odpowiedzi, ale zawiera teksty, które pozwalają pogłębić refleksję nad tymi, kluczowymi dla naszej cywilizacji, pytaniami. Wszystkie jej rozdziały składają się na bogatą mozaikę przedstawiającą wiele problemów współczesnego świata, a szczególnie Europy. Stanie się więc ona ważnym przyczynkiem w dyskusjach teoretycznych nad podstawami tożsamości Europy i szerzej – cywilizacji zachodniej.
prof. dr hab. Leszek Koczanowicz, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu
Musisz być zalogowany aby wpisać komentarz.