Afganistan w sieci czyli kilka słów o afgańskim połączeniu ze światem

Dostęp do Internetu to obecnie jeden z ważniejszych wyznaczników krajów rozwiniętych.  W Polsce do sieci ma dostęp ponad 63% społeczeństwa (Diagnoza Społeczna 2013), średnia globalna to 39%, a średnia europejska 75% (ICT Facts and Figure 2013). Szacuje się, że do 2020 wszyscy ludzie będą mieć dostęp do Internetu.

Przed 2001 rokiem Internet w Afganistanie praktycznie nie istniał. Talibowie uważali dostęp do sieci za niezgodny z szariatem. Największy niepokój wzbudzała zbyt duża wolność w sieci i łatwy dostęp do treści niemoralnych oraz anty-muzułmańskich. Należy tu wspomnieć, że za czasów Islamskiego Emiratu Afganistanu (1996-2001) zabronione było również radio, telewizja oraz muzyka.

Rozwój afgańskiej sieci rozpoczął się z rokiem 2002, gdy władzę w kraju przejął Hamid Karzaj. Już rok później Afganistan otrzymał oficjalną domenę narodową .af. Domenami zarządza Afghanistan Network Information Center podlegające Ministerstwu Komunikacji i Technologii Informacyjnych (MCIT). Roczna rejestracja domeny z końcówką .af kosztuje 2500 afgani czyli około 150 zł. Udział procentowy zarejestrowanych domen przedstawia wykres numer 1.Internet domeny af

W 2004 roku na terenie Afganistanu działało pięciu dostawców usług internetowych oraz 22 hosty, w 2012 roku dostawców było już prawie 50, a hostów ponad 200. Pierwszą firmą, która otrzymała licencję ISP (Internet Service Provider) była kabulska Neda Telecom. Najwięcej dostawców zarejestrowanych jest w stolicy kraju, którzy dostarczają swoje usługi do innych prowincji najczęściej drogą satelitarną. W Heracie, Kandaharze, Dżalalabadzie oraz Choście działają także dostawcy regionalni. Od marca 2006 na terenie Afganistanu funkcjonuje National ISP Association (Narodowe Stowarzyszenie Dostawców Usług Internetowych), zrzeszające ponad 20 największych krajowych dostawców.

Sieć Internet dostępna jest głównie na afgańskich uczelniach wyższych, w różnego rodzaju instytucjach, organizacjach, siedzibach administracji państwowej, hotelach, prywatnych gospodarstwach i kafejkach internetowych, a także poprzez telefony komórkowe. Ulubionymi urządzeniami Afgańczyków są iPhony i iPady, uważane za synonim luksusu.

Pomimo ciągłego wzrostu konkurencyjności usług internetowych, jeszcze pod koniec 2011 roku wielu Afgańczyków uważało, że koszty podłączenia do sieci oraz późniejszego korzystania z niej są zbyt wysokie. MCIT w oficjalnym oświadczeniu, obiecało, że podejmie kroki w celu obniżenia opłat.

Z początkiem 2012 roku afgańskie Ministerstwo Komunikacji i Technologii Informacyjnych wydało koncesje 3G (telefonia komórkowa trzeciej generacji) oraz WiMAX (radiowa transmisja danych) niektórym sieciom komórkowym. Umożliwiło to korzystanie z transmisji pakietowej oraz wideo na terenie Afganistanu.

W styczniu 2013, zgodnie z zapowiedziami MCIT, ceny usług internetowych zaczęły spadać. Cena za 1 MB i dostęp do szybkiego Internetu 3G została zredukowana z 300 do 90 dolarów. Ze względu na wykorzystanie systemu optycznego włókna, ceny wszystkich usług komunikacyjnych zostały znacząco zredukowane. Minister podał do wiadomości, że dzięki tym zmianom w ciągu najbliższych pięciu lat (czyli do 2018 roku) do Internetu będzie miało dostęp już 80% ludności kraju.

Afganistan planuje wysłanie swojego pierwszego satelity w przestrzeń kosmiczną celem jeszcze lepszego rozwoju zasięgu telekomunikacyjnego oraz Internetu w całym kraju. Minister Komunikacji i Technologii Informacyjnych Amirzai Sangin poinformował, że satelita ma być wystrzelony w przestrzeń przez firmy zagraniczne, a jego uruchomienie będzie kosztowało blisko 250 milionów dolarów. W lutym 2013 projekt został zatwierdzony przez Radę Ministrów. Minister Sangin ogłosił pozycję satelity na 50 E. Rząd Afganistanu otrzyma prawo do decydowania o częstotliwości i położeniu satelity. Uruchomienie satelity zwiększy zasięg telekomunikacyjny w kraju, częstotliwość radiową oraz telewizyjną oraz będzie wspierać usługi światłowodowe w odległych regionach. Ekonomiści określają to przedsięwzięcie jako krok milowy.

Także w lutym 2013 została podpisana umowa pomiędzy rządem afgańskim a firmą Etisalat Afganistan (Emirates Telecommunications Corporation) na rozwój sieci 4G. Rok wcześniej to właśnie Etisalat – firma z siedzibą w Abu Dhabi, uzyskała licencję na budowę sieci 3G. Dzięki usługom GSM 4G użytkownicy zyskają dostęp do szybkiego Internetu na swoich telefonach komórkowych, będą mogli korzystać z połączeń video live oraz szybciej wymieniać się plikami video, muzyką i zdjęciami. Usługa 4G jest pięć razy szybsza od technologii 3G.

Mimo szybkiego rozwoju i dostępności do usług sieciowych, w dalszym ciągu większość Afgańczyków nie ma dostępu do Internetu, szczególnie dotyczy to osób mieszkających w odległych prowincjach. Według MCIT tylko 4% Afgańczyków ma dostęp do sieci Internet (blisko 1,3 miliona mieszkańców z około 30 milionów). Szacuje się, że z popularnego Facebooka korzysta około pół miliona Afgańczyków. Powstało wiele fanpage’y tematycznych, zrzeszających mieszkańców Afganistanu, jak np. „Afghan Culture”, który ma ponad 110 tysięcy fanów.

Obecnie w Afganistanie działa pięć prywatnych firm telekomunikacyjnych. Jedną z najbardziej znanych jest Etisalat Afganistan, która jest częścią Etisalat Group. Billboardy i reklamy Etisalat są widoczne praktycznie na każdej większej kabulskiej ulicy.

3g

DSCN4472

logo_dev_3_final_horizontal